Onze stoere Lady Laro.

2005 importeerden wij onze 1 jaar oude Landrover 130 uit Duitsland. De liefde voor deze alleskunners was te groot om in onze Hyundai H200 bus te blijven rijden die en duur reed en zakelijk te weinig kon.
We hadden al eerder oudere type Landrovers gerestaureerd en gereden, maar onderhoud was naast de drukke werkzaamheden eenvoudig… maar in tijd niet meer te doen. Dus toen deze auto voorbij kwam hebben we toegehapt. Er stond toen ca 20.000 km op de teller en reed en was als nieuw. Het was voor mij/ons het ultieme gereedschap voor heel veel doeleinden.

Wij zochten een auto, voor privé, vakantie en werk(zaamheden) om van 2 auto’s/bussen naar 1 te gaan. En deze Landrover 130 voldeed daar volledig aan. Waar we bij de bussen nog een steiger en vaak een aanhanger nodig hadden konden we door de later opgebouwde roofrack, en heel vaak de aanhanger niet meer gebruiken, maar ook deze gebruiken om lichtbakken en andere gevelreclames snel en simpel aan te brengen. Met regelmaat bouwde wij ook winkelinrichtingen en gevelreclames op op nog te openen winkelcentra. Stroom en een veilige weg was dan met regelmaat nog niet aanwezig, met de bus stonden we soms zelfs vast. Deze auto heeft dan ook nog eens een 230 Volt aansluiting, toilet en watervoorzienig aan boord.

Ook bleek deze motor op frituurvet en vele andere ook biobrandstoffen te rijden zonder dat er verdere aanpassingen aan de motor nodig waren, wat toen die tijd als een schonere brandstof en die van de toekomst werd gezien. Helaas is dit nooit helemaal goedgekeurd of legaal doorgevoerd. Maar nu is er een nieuw product die bovenstaande in zich heeft, wij rijden nu als het ergens te tanken is en als we aan de minimale afname komen zoveel mogelijk op Renewable Diesel. Maar net als bij het plaatsen van een extra roetfilter zijn dit lastige en kostbare zaken waar de overheid werkelijk niks stimulerends in lijkt te ondernemen. (zie frustratie bij mijn politiek)

Wij rijden er privé, zakelijk en best veel gebruik voor en door vrienden, nog geen 11.000 KM per jaar mee. Er staat nu september 2021 195.000 km op de teller. Wij vliegen nooit, dus ook onze vakanties zitten er bij in. Handige privé versus zakelijke en vakantierit planning en buiten de vakanties om de grote steden met de trein doen maakt dat we toch relatief weinig KM met de Lady Laro maken.
Deze auto rijdt als je braaf rond de 100 blijft met 2 mens, lading, aanhanger en/of caravan 1L op 10Km. In al die jaren nauwelijks of geen onderhoud er aan hoeven plegen of laten doen, elk jaar riant door de APK en de roetproef. Nu na 17 jaar beginnen er echter wel wat dingen aan de carrosserie en de frictie onderdelen te komen die aandacht behoeven.

Dit jaar 2021 een daktent aangeschaft dus de Laro is nog flexibeler geworden en maakt dat we nog meer vrijheid hebben te gaan en staan waar we willen. #LekkerZigeuneren

Verder is het lastig om hier een vervangende transportmiddel voor te vinden die zoveel kan en inhoud geeft aan de voor ons (noodzakelijke) transportmogelijkheden. Ik heb wel eens de discussie gehad met een niet ondernemer die alles op de step lijkt te doen om moeder aarde (terecht) te sparen, dat wij best een schonere wagen zouden willen rijden maar dat die in deze combikracht nog niet te vinden is. Met als uiteindelijk voorstel om deze op te laten kopen tegen een bedrag waar wij deze laro voor konden vervangen en dan waar ik bij sta te vernietigen om te voorkomen dat het op een andere plek op aarde gaat rondcrossen… #WasLastig

Kom maar door...